22. 10. 2014

Facebooková fanpage a vše kolem

Konečně mám náladu a čas sednout si ke článku, který mám v plánu napsat už delší dobu. Kolem fotografů a jejich sebeprezentace se toho už hodně namluvilo, takže nemám potřebu se vyjadřovat k tomu, zda je vlastnictví Facebooku nutnost či póza. Osobně to beru prostě tak, že je to médium, které je schopné moji práci rozšířit asi nejrychleji a nejefektivněji a byla bych blbá, kdybych se mu vyhýbala jen proto, že vlastnictví "photography" stránky není cool. Sama za sebe s čistým svědomím můžu říct, že z Facebooku mám přibližně 70% zakázek a že jsem se díky němu dostala k zakázkám, které mě fakt hodně bavily.

O čem tedy v tomto článku mluvit chci? O tom, jak by podle mě taková dobře vedená facebooková stránka měla vypadat, co mě na portfoliích fotografů odradí a co naopak přitáhne moji pozornost. A protože jsem maniak na seznamy, bude to v bodech. Opět.

1. Přehlcování
Pro mě osobně největší problém u facebookových profilů fotografů. Ve chvíli, kdy na stránku kliknu, chci vidět výsledky různých focení a ne 100 fotek z jedné svatby. Obecně mi připadá, že spousta fotografů to přehání s počtem fotek z jedné události. Jasně, focení se povedlo a mám chuť zveřejnit co nejvíc fotek, ale vážně, tohle je lepší řešit formou blogu nebo stránky typu 500px a podobně. Na Facebooku ocením z jednoho focení maximálně 3-5 fotek a to i v případě svateb a reportáží z akcí. Jinak během jednoho kliknutí zmizí veškerá dosavadní tvorba fotografa v hlubinách stránky a jediný co vidím je kompaktní záznam jednoho focení. Což je nuda.

2. Plánování publikace
Podle mýho názoru nesmírně důležitej krok, na kterej spousta fotografů nehledí. Zkuste někdy kouknout do statistik stránky, je tam napsaný, v kolik hodin je online nejvíce uživatelů, kteří vaši stránku sledují. A právě v tu dobu je nejlepší fotky zveřejňovat, dostanou se tak mezi víc lidí.
 Osobně si taky myslím, že je fajn si fotky schovávat a nenahrávat je zároveň. Z praxe vím, že lidi tvorbu mnohem víc sledují když nahraju každý den něco, než když na stránku dám 20 fotek zároveň a pak zas měsíc nic.

3. Komunikace 
 Další věc, na kterou dost lidí nehledí, podle mě důležitá. Zpětná vazba je super věc a člověk by si jí měl vážit. V případě že mi někdo fotku okomentuje považuji za slušnost mu odpovědět. A to že se díky té konverzaci zvedne sledovanost považuji jen za malý plus.

4. Spamování
 Docela běžná záležitost, způsob, jak získat like a spoustu nepřátel. Je dobrý si uvědomit, že tím, že budu svoji stránku propagovat kde jen to jde a cpát ji i do naprosto irelevantních témat a fór nic nezískám. Jasně, moje stránka bude mít spousty fanoušků (páč lidi fakt olajkujou všecko, když se jim to bude dost cpát), ale co z toho? To že moje tvorba ještě není natolik dobrá i tak každej pozná, prestiž mi to nezvýší. A like jsou dobrá věc, pokud je člověk získá přirozeně, můžou mu prozradit hodně o tom, jak to s jeho tvorbou vypadá a jestli se ubírá dobrým směrem. A to je o co tu jde, ne?

5. Věci kolem
 Jedna z prvních věcí na který se u fotografů dívám jsou alba jako Backstage a Před a po. Je to pro mě prostě zajímavý, baví mě sledovat proces vzniku fotky, navíc je to pro fotografa způsob jak se trochu představit svým odběratelům, ukázat jim, že není třeba se ho/jí bát. Takže místo 150 alb typu Lenka, Anička, Karel v ateliéru, Karel venku, Karel v leže doporučuji stanovit si několik všeobecných alb, do kterých budu fotky třídit (u mě jsou to každoroční Portréty ((2012,2013,2014...)), Svatby, Rodiny, Glamour, Akt, Fantasy a již zmiňované Backstage a Před a Po.

6. Vzhled
Další důležitá věc je celkový vzhled stránky. Tohle bude asi dost subjektivní, ale na mě nejlíp působí, když se profilovka i úvodní fotka barevně doplňují a skládají z děl, na které je fotograf právě teď nejpyšnější. Profilovky s logem či tváří fotografa pro mě nejsou tolik zajímavé, protože mi hned neřeknou nic o jeho tvorbě.

7. Logo
 Hodně, hodně propíraná věc. Je nutné mít na fotkách svoje logo, kdy si ho tam začít dávat a jak by mělo vypadat? Hned úvodem bych chtěla říct, že podle mého názoru je logo na fotce věc naprosto zbytečná. Dneska už klonovací razítko ovládají i cvičené opice a oddělat se dá z fotky cokoli. Jedinou šanci na přežití mají loga velká, bouchnutá na nějaké hodně spletité místo. To ale zase nevypadá příliš esteticky.
 Podle mě by spíš každý fotograf měl své fotky vždy nahrávat pouze v náhledové velikosti, aby nebylo možné jeho fotku použít pro grafické účely. To že si fotku někdo stáhne, udělá z ní svoji profilovku, bude ji vydávat za vlastní... to berme jako lichotku. Stejně s tím nic udělat nejde a přinejmenším to znamená, že se někomu naše práce líbí.

1 komentář:

  1. Musím říct, že s tebou naprosto souhlasím! (y) Tahle pravidla jsou jednoduchá, ale účinná :) Mimochodem, když už jsme u tý propagace, mám taky fb stránku s fotkama (https://www.facebook.com/pages/Annas-photography/416940175084962?ref=hl), tak kdybys chtěla, klidně koukni ;) Neškemrám o like, nebo tak něco, ale budu moc ráda, když mi třeba napíšeš, co bych mohla zlepšit :)

    OdpovědětVymazat