28. 6. 2014

Pracovní postup

Ok, nějakou dobu jsem tu byla tak trochu neaktivní, ale ti, kteří mě sledují na Facebooku tak nějak tuší, že jsem se na focení nevyprdla, ale že mi díky státnicím, pracovním a fotícím povinnostem nezbyl na blog čas. Nicméně právě to mě přivedlo na téma dnešního příspěvku, který je určen zejména pro fotografy. Toto téma může působit trochu nudně (no jo, ideální článek pro návrat na blog), nicméně je to jedna z nejdůležitějších záležitostí, které fotografovi musí přejít do krve. Mluvím o pracovním postupu samozřejmě.

V mých fotozačátcích jsem vše dělala složitě, se vším jsem se paplala a zabíjela spoustu času, který jsem mohla strávit užitečněji nesmyslným upravováním a pipláním se s fotkami. Čímž nechci říct, že by fotograf měl svoji práci odfláknout, to určitě ne, ale je dobré zaběhnout si určitý rytmus plný zkratek, díky kterému se bude pracovat lehčeji a podstatně rychleji.

Na toto si asi musí každý přijít tak nějak trochu sám, jediné co mohu poradit já je můj osobní pracovní postup a zkratky, kterými ji ulehčuji práci. Vezmu to tedy od Adama.

To že by modelka měla na focení být namalovaná tak, aby člověk nemusel korekcemi v PS zabít den je tak nějak automatické. Spousta fotografů se řídí také tím, že co jde udělat a opravit na místě by se udělat a opravit mělo, aby se s tím potom nikdo nemusel babrat v Photoshopu. S tím příliš nesouhlasím. Pokud na modelce vidím nějaký detail, který v PS odstraním během několika vteřin, kupříkladu sponku, která je ve vlasech vidět, raději ji tam nechám a fotím s ní. Proč? Protože úprava v PS trvá několik vteřin, kdežto opakované aranžování vlasů zabere klidně i deset minut.

V začátcích mého focení jsem fotila pouze do formátu .raw a fotky jsem posléze v průběhu několika hodin v počítači vyvolávala, abych je dala modelce k nahlédnutí a výběru. Proč? Jednoduše proto, že jsem se styděla za nekvalitní .jpeg výstup a odmítala jej modelkám ukazovat. S tím jak mi počet zakázek narůstal jsem se však s tímto systémem musela velmi rychle rozloučit (nebyl čas) a začala jsem fotky poskytovat v .jpeg s tím, že z .rawu tahám pouze vybrané snímky. I tak z toho mám trochu špatný pocit, protože .jpeg kvalita z foťáku bývá neostrá, špatně nasvětlená, divně zabarvená a tak. Vždycky teda při focení zdůrazňuji, že je důležité se na takové věci nedívat a řešit pouze pózu a výraz.
Náhledy v .rawu i v .jpegu

Poté co si modelka vybere fotky je tedy proženu Lightroomem, ve kterém upravím jas, kontrast, někdy světla a stíny a VŽDY ostrost. Pevná 50ka je sice super věc, ale ostřit teda fakt neumí. Ještě že ten software mám. Poté fotky překonvertuju do .jpeg a vrhám se na samotnou úpravu.

Během procesu "vyvolání" za .rawu.

Samotná úprava je samozřejmě mnohem obsáhlejší téma, zmíním tedy pouze mnou používané klávesové zkratky pro Photoshop.
Z - lupa
Ctrl + T - transformace
) - zvětšení štětce
ú - zmenšení štětce
Ctrl + E - sloučení vrstvy dolů
Ctrl + Shift + E - sloučení všech vrstev
Ctrl + Alt + I - velikost obrázku
Ctrl + Shift + S - uložit jako
Ctrl + S - uložit

Závěrem bych ještě dodala, že soubory ukládám ve dvou velikostech, jednou v originální a podruhé v 1000 pixelech. Toto dělám kvůli nahrávání na web, na mnoha stránkách jsou velikostní limity a takto je to jednodušší než každou fotku znovu otevírat a zmenšovat, když ji potřebuji použít. A byste nebrečeli, že je tu tak málo a ještě tak nezáživnejch fotek, přidávám jedno před a po :)
Snažím se aby mé úpravy byly co nejvíc nepostřehnutelné, doufám, že zde se to povedlo :)


Snad jste si s článku něco odnesli a úplně jste u něj neusnuli :) Slibuji, že příště to bude šťavnatější.

2 komentáře: